Köp- och leveransvillkor
Priser och betalning
Alla priser anges i svenska kronor (SEK).
Observera:
Vi använder för närvarande Payson/Svea Bank AB som betalningsförmedlare.
Vi kommer inom kort att övergå till Klarna som ny betallösning, vilket innebär fler och mer flexibla betalningsalternativ i kassan.
Betalning sker via Klarna, där du som kund kan välja mellan:
-
Faktura (14 dagars betaltid)
-
Delbetalning
-
Kortbetalning
-
Direktbetalning via bank
För att handla mot faktura eller delbetalning måste du:
-
Vara minst 18 år
-
Vara folkbokförd i Sverige
-
Kunna godkännas vid en eventuell kreditprövning som görs av Klarna
Mer information finns på www.klarna.com/se.
Frakt och leverans
Vi skickar beställningar med PostNord inom Sverige. Leveranstiden är normalt 10–14 arbetsdagar.En fast fraktavgift på 69 kr tillkommer.
Om du inte hämtar ut ditt paket förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift på 150 kr för att täcka frakt, returfrakt och hantering.
Orderbekräftelse
När du har slutfört ditt köp skickas en orderbekräftelse automatiskt till din e-postadress.
Om du inte får någon bekräftelse – kontakta oss på webbshop@sdr.org.
Ångerrätt (14 dagar)
Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du tagit emot din beställning, enligt lagen om distansavtal. För att utnyttja ångerrätten ska du meddela oss detta inom ångerfristen.
Så gör du:
1. Kontakta oss på webbshop@sdr.org och ange ordernummer samt att du vill ångra ditt köp.
2. Returnera varan i oanvänt skick, i originalförpackning.
3. Du står själv för returfrakten.
Undantag från ångerrätten:
Ångerrätten gäller inte för:
-
Produkter som anpassats enligt dina önskemål
-
Ljud- och bildinspelningar där förseglingen har brutits
Retur
Vid retur:
1. Kontakta oss på webbshop@sdr.org och uppge ordernummer samt anledning.
2. Skicka varan väl emballerad till:
SDR Webbshop
c/o Sveriges Dövas Riksförbund
Rissneleden 138, 7 tr
174 57 Sundbyberg
När vi har mottagit och kontrollerat varan återbetalas beloppet via samma betalmetod som användes vid köpet. Återbetalning sker inom 14 dagar från mottagen och godkänd retur.
Reklamation
Om en vara är skadad eller felaktig har du rätt att reklamera den inom tre år, enligt konsumentköplagen.
Gör så här:
-
Kontakta oss på webbshop@sdr.org så snart du upptäckt felet.
-
Beskriv problemet och bifoga gärna bilder.
-
Ange ordernummer.
Vid godkänd reklamation står vi för returfrakten.
Vid tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.
Personuppgiftshantering – GDPR
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina person- och företagsuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du våra köpvillkor och därmed ett bindande avtal. Du godkänner också att vi lagrar och använder dina uppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Du har enligt lag rätt att få information om de uppgifter vi registrerat om dig. Om dessa är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta kan du begära rättelse eller radering. Kontakta oss på webbshop@sdr.org.
Läs mer om vår hantering av personuppgifter i vår integritetspolicy.
Force Majeure
Vi ansvarar inte för förseningar eller brister i leverans som orsakas av händelser utanför vår kontroll, såsom krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut eller liknande oförutsedda händelser. Dessa omständigheter befriar oss från våra förpliktelser att fullfölja avtal eller utfästelser. Vid eventuella tvister följer vi rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Övrigt
Vi reserverar oss från leverans om lagersaldo varit felaktigt vid din beställning. Om vi inte kan leverera enligt din orderbekräftelse kontaktar vi dig och ger möjlighet att annullera ordern eller få erbjudande om ersättningsvara.
Vi reserverar oss även mot eventuella tryckfel och fel i information eller specifikationer av våra varor. Bilder i webbshoppen är inte exakta avbildningar av produkterna.
Kontakt
Har du frågor om beställningar, betalning, returer eller reklamationer?
Hör av dig till oss på: webbshop@sdr.org